Szanowni Państwo
informujemy, iż w związku z rozwojem rządowej platformy usług e-administracji - gov.pl, niniejsza strona zaprzestaje publikacji nowych treści.
Od dnia 5 maja 2022 r. wszelkie aktualne informacje związane z funkcjonowaniem naszej szkoły publikowane będą pod adresem
www.gov.pl/posmkrakow.

Dotychczasowa strona dostępna pod adresem www.szkolamuzyczna.os.pl będzie aktywna jako wersja archiwalna do końca roku 2022, następnie ww. adres będzie przekierowywał użytkowników na nową stronę na portalu gov.pl.

Portal gov.pl jest głównym serwisem polskiego rządu, w którym w jednym miejscu można znaleźć informacje na temat ministerstw i wielu innych instytucji publicznych. Wszystkie zbudowane są w tym samym wysokim standardzie spełniającym wymogi bezpieczeństwa i dostępności cyfrowej.

Serwis www.gov.pl/posmkrakow od dnia 5 maja 2022 r. pełni również funkcję
Biuletynu Informacji Publicznej Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie.

Jean - Pierre Menuge Stronę zmodyfikowano: 03.03.2014 - 22:21

Jean-Pierre Menuge


To miłość do epoki Baroku zawładnęła sercem Jean-Pierre Menuge’a i sprawiła, że oddał się całkowicie muzyce tego okresu, a szczególnie jej najbardziej charakterystycznym instrumentom czyli fletowi prostemu - jako wirtuoz i klawesynowi - jako jego budowniczy. W czasach kiedy gry na flecie prostym, z nielicznymi wyjątkami, nie uczono we Francji, Jean Pierre udaje się do Włoch, Belgii, a przede wszystkim do Holandii gdzie korzysta z wiedzy i doświadczenia takich muzyków jak Edgar Hunt, Jeannette van Wingergend, a Pierre Séchet wprowadza go jako pierwszy do świata reguł i estetyki starej muzyki.

Od tego czasu, jako solista lub solista prowadzący zespół kameralny „Orfeo”, którego jest założycielem, wystąpił na wielu koncertach i festiwalach muzyki dawnej we Francji, Anglii, Irlandii, Niemczech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Polsce, Słowacji, Rumunii, na Węgrzech...

Zafascynowany i inspirowany spotkaniami z publicznością, broni swojej bardzo ekspresyjnej, żywej, szczerej koncepcji gry na instrumencie jak również oryginalnej i indywidualnej interpretacji muzyki baroku. To długie doświadczenie koncertowe wiąże go z coraz bardziej wierną mu publicznością i wzbudza podziw u innych, koncertujących muzyków. Wspólnie występował z wieloma wspaniałymi instrumentalistami wśród których są tak uznani jak: James Bowman czy Jaap Schröder. Wiele razy zapraszany był przez Filharmonię w Timisoarze i w Cluj w Rumunii oraz Filharmonię w Krakowie gdzie wystąpił na 3 koncertach z cyklu „Wieczory Wawelskie” i 2 koncertach z cyklu „Koncerty Uniwersyteckie”. W latach 2005 – 2010 był dyrektorem artystycznym festiwalu organizowanego przez France Musiques w Ecrins (Alpy francuskie), a od 1997 r. jest dyrektorem muzycznym Stowarzyszenia „Les Heures Musicales de la Vallée de la Bresle” w Normandii.

Prowadzi kursy gry na flecie prostym w Szwajcarii, a także we Francji, w Normandii gdzie corocznie, w lecie organizuje „Warsztaty muzyki dawnej”. Od 1996 roku, rokrocznie prowadzi w Liceum Muzycznym (obecnie Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Fr. Chopina) mistrzowskie kursy interpretacji muzyki barokowej dla nauczycieli i uczniów szkoły. Za swoje zaangażowanie i oddanie dla szkoły otrzymał w 2000 roku tytuł „Zasłużony Nauczyciel POSM II st. im. Fr. Chopina”.

Nagrał muzykę do 2 filmów Rogera Planchon: „George Dandin” i „Louis Enfant Roi” oraz do teatru „Les dix commandements” Roberta Hosseina. Wydał również wiele płyt CD m.in. „Bec et Plume” dla Le Château de Clères, „Un concert au Château d’Eu” z kwartetem le Souligner Streichquartett, „Ariane et Bacchus” z udziałem Jaapa Schrödera, „Sonates baroques” w Niemczech z Peterem Lamprechtem, a także DVD „Un concert de Noël” w Château de Compiègne.

Jego wiedza na temat dawnej muzyki jest nierozłącznie związana ze znajomością instrumentów historycznych. Już bardzo wcześnie zaczyna grać na ich kopiach i cierpliwie gromadzi kolekcję fletów prostych wykonanych przez takich mistrzów jak: Claude Monin, Philippe Bolton, Bruno Reinhard, Joël Arpin, Tim Canmore czy Joachim Rohmer. Interesuje go głównie brzmienie instrumentów historycznych oraz ich związek z wykonywanym repertuarem, a szczególnie znalezienie korelacji pomiędzy oryginalnymi utworami skomponowanymi na flet prosty i tymi, na flet poprzeczny. Drugą, niezwykle silną jego pasją jest klawesyn, a przede wszystkim jego konstrukcja. Będąc częstym gościem Muzeum Instrumentów Dawnych w Paryżu, zaczyna jako młodzieniec interesować się klawesynami i tajnikami ich budowy. W wieku 17 lat, z pomocą ojca zafascynowanego pracą w drewnie, buduje swój pierwszy klawesyn. Wiele spotkań z budowniczymi klawesynów, w tym to decydujące z Philippem Humeau z Barbaste, nakierowuje go na realizację ich historycznych kopii. Buduje więc dwa instrumenty oparte na klawesynie niemieckim według Vatera, z 1738r., zachowanego w Muzeum w Norymberdze, następnie dwa inne według oryginału klawesynu Thibaut (Toulouse 1691), który znajduje się w Muzeum w Paryżu. To ten instrument wykorzystany jest przy nagraniach CD we Francji i w Niemczech, a Elisabeth Joyé gra na nim na wydanej przez Auvidis płycie CD z Simphonie du Marais. Obecnie, Jean-Pierre Menuge pracuje nad kopią instrumentu flamandzkiego Joannesa Rückersa z 1634 roku.

Zafascynowany finezją klawesynu i jego subtelną równowagą pomiędzy lekkością a solidnością konstrukcji, łączy on swoją pasję budowniczego klawesynu z pasją muzyka – wykonawcy, urzeczonego bogactwem emocjonalnym muzyki baroku. Jest on przekonany i stara się przekonać innych, że poznanie muzyki dawnej wiedzie przez przyswojenie sobie narzędzi, instrumentów, partytur i dawnych traktatów wykorzystywanych przez współczesnych muzyków. Swoje zainteresowanie muzyką dawną, dalekie od nostalgii za minionym czasem, dotyka tego co jest dla niego najistotniejsze czyli, nieustannego poszukiwania wartości humanistycznych, które poprzez wieki zbliżają i łączą ludzi.

Celem jego i największą pasją jest przekazanie tych wartości młodym muzykom z POSM II st. im. Fr. Chopina w Krakowie.



Opracowanie i tłumaczenie
Jan Leśniak


Link do strony stowarzyszenia: Heures Musicales de laVallee de la Bresle


W dniu 29. 10. 2013 r. odbył się koncert będący inauguracją nowego klawesynu. Jest on współczesną kopią XVIII wiecznego francuskiego instrumentu, wyprodukowaną dla Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina we włoskiej manufakturze Guido Bizzi. Ta, założona w 1975 roku firma, specjalizuje się w renowacji zabytkowych instrumentów muzycznych oraz w konstruowaniu ich współczesnych kopii. Od wielu lat marka Bizzi utrzymuje znaczącą pozycję wśród producentów historycznych instrumentach klawiszowych.


Wykonawcami koncertu byli:
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Jean-Pierre Menuge – flet prosty

Galeria zdjęć z imprezy

Na program koncertu złożyły się następujące utwory:
(w nawiasach czasy rozpoczęcia utworów na filmie z koncertu)

- Georg Muffat
Ciaccona in g - (0:07:52)

- Georg-Friedrich HÄNDEL
Chaconne G-dur - (0:12:30)

- Georg-Friedrich HÄNDEL 1685-1759
Sonate en la mineur Opus 1 N°4 - (0:23:15)
Larghetto-allegro-adagio-allegro
Flûte et basse continue

- Antonio Soler
Fandango - (0:31:58)

- Johann Sebastian BACH 1685-1750
Sonate en si mineur majeur BWV 1030 - (0:43:50)
Andante-largo e dolce-presto-allegro
Flûte et clavecin obligé


KURS INTERPRETACJI MUZYKI BAROKOWEJ
I część 25 - 29 września
II część 27 - 31 października 2013 r.

W tym roku Kurs Interpretacji Muzyki Barokowej prowadzony przez Jean-Pierre’a Menuge’a został podzielony na dwie części w związku z zakupem przez szkołę nowego klawesynu do którego w znacznym stopniu przyczyniło się zaangażowania Jean-Pierre’a, łącznie z przywiezieniem przez niego instrumentu z Włoch do szkoły.

Część I kursu poświęcona muzyce kameralnej zwieńczyły 3 koncerty:
- 28.09 - Koncert w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa, os. Teatralne, Kraków - Nowa Huta
- 29.09 - Koncert orkiestry wraz z solistami w Kaplicy pw. Matki Bożej Częstochowskiej, Kraków, ul. Babińskiego 29
- 29.09 - Koncert orkiestry wraz z solistami w Sali Rycerskiej na Zamku w Suchej Beskidzkiej

Program:
- G.F. Händel Uwertura do Oratorium Mesjasz
- A. Corelli Concerto grosso g-moll
- A. Vivaldi Koncert podwójny g-moll na 2 wiolonczele
Koncert C-dur RV 443 na flet prosty
- N. Fiorenza Koncert c-moll na skrzypce i flet prosty
- T. Baird Colas Breugnon Suita w dawnym stylu flet, orkiestra smyczkowa

Orkiestrę poprowadził Marek Hampel a solistami byli:
Jean-Pierre Menuge - flet prosty,
Magdalena Kasprzyk, Filip Sporniak - wiolonczele
Angelika Kumięga, Judyta Kluza i Jakub Michalak - skrzypce

Dnia 27 października 2013 r. Jean Pierre Menuge przywiózł swoim samochodem z miejscowości Bodio Lomnago (Włochy) nowy klawesyn, wykonany specjalnie dla naszej szkoły przez pracownię Guido Bizzi’ego.

Wydarzenie to stało się impulsem do zorganizowania w dniach 27-31 października II części kursu "Wokół klawesynu", który oprócz zagadnień dotyczących interpretacji muzyki barokowej związanych z tym instrumentem, obejmował wiedzę dotyczącą jego budowy, eksploatacji i konserwacji.

Kurs poprowadził Jean Pierre Menuge, wielki specjalista w tej dziedzinie, który będąc wybitnym, koncertującym flecistą - wirtuozem, jest jednocześnie budowniczym historycznych klawesynów. Do tej pory zbudował w swojej pracowni 5 kopii historycznych klawesynów francuskich z XVII i XVIII wieku.

Dużym wydarzeniem była również możliwość posłuchania prof. Elżbiety Stefańskiej, profesora Akademii Muzycznej w Krakowie i koncertującej klawesynistki, która podzieliła się swoim doświadczeniem koncertowym oraz olbrzymią wiedzą związaną z klawesynem i estetyką epoki Baroku.

Punktem kulminacyjnym kursu był koncert w dniu 29.10.2013r w Sali Organowej naszej szkoły, podczas którego walory nowego instrumentu zaprezentowali Elżbieta Stefańska i Jean-Pierre Menuge, którzy wykonali utwory solowe i kameralne kompozytorów epoki Baroku.

Dnia 27.10.2013 r., na rozpoczęcie kursu, odbył się koncert orkiestry kameralnej naszej szkoły z udziałem Jean Pierre Menuge’a jako solisty, w Kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie, oś Bohaterów Września 33 z programem i solistami jak w Suchej Beskidzkiej dnia 29.09.2013 r.

Jan Leśniak

Jean-Pierre Menuge
Kurs interpretacji muzyki barokowej
05-10 listopada 2012 r.


W dniach 05-10 listopada przebywał w naszej szkole, dobrze nam znany i bardzo lubiany przez naszą młodzież, Jean -Pierre Menuge, który poprowadził kurs interpretacji muzyki barokowej dla zespołów kameralnych i solistów. Wykłady i warsztaty, w których uczestniczyli liczni uczniowie oraz nauczyciele szkoły, odbywały się codziennie od godz. 9 rano do godzin wieczornych.

W piątek 9 listopada o godz. 19:00, w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa, os.Teatralne Kraków-Nowa Huta, uczestnicy warsztatów wykonali program muzyki barokowej przygotowany podczas kursu. Orkiestra kameralna pod dyrekcją prof. Marka Hampla wykonała utwory A.Vivaldiego, G. Ph. Telemanna, J.S. Bacha, Nicolas Fiorenza oraz W.A.Mozarta a solistami byli: Jean-Pierre Menuge - flet prosty oraz Angelika Kumięga, Judyta Kluza i Jakub Michalak - skrzypce.

Koncert był bardzo gorąco przyjęty przez zgromadzoną w kościele liczną publiczność.



Jean Pierre Menuge
Kurs interpretacji muzyki barokowej
22 - 27 września 2011 r.

W dniach 22 - 27 września miał miejsce w naszej szkole kurs interpretacji muzyki barokowej dla solistów, zespołów kameralnych i orkiestry kameralnej, który poprowadził wybitny wirtuoz i specjalista tej muzyki, Jean-Pierre Menuge.

Program muzyki barokowej (J.S. Bach, G.F. Haendel, A. Vivaldi) przygotowany podczas kursu został wykonany przez orkiestrę kameralną podczas dwóch koncertów:
dnia 24.09.2011 r. o godz. 18:45 w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa os. Teatralne Kraków - Nowa Huta oraz
dnia 25.09.2011 r. o godz. 18:30 w Sali Rycerskiej na Zamku w Suchej Beskidzkiej.

Zespół poprowadził prof. Marek Hampel, a solistami obu tych koncertów byli: Jean-Pierre Menuge - flet prosty oraz Angelika Kumięga i Anna Korczyńska - skrzypce.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Katarzyny

Jean Pierre Menuge
Kurs interpretacji muzyki barokowej
2 - 5 listopada 2010 r.

W dniach 2 - 6 listopada odbył się kurs interpretacji muzyki barokowej, który poprowadził dobrze nam znany, koncertujący artysta, a zarazem specjalista i pasjonat tej muzyki - Jean Pierre Menuge (Francja). W tym roku, w prowadzonych przez niego warsztatach, szczególny nacisk położony został na grę w zespołach kameralnych, a więc na ten rodzaj muzyki, który rozwijając umiejętności wspólnego muzykowania, stawia najwyższe wymagania jej wykonawcom.

W kursie wzięło udział 7 zespołów kameralnych oraz soliści. Posumowaniem warsztatów było wykonanie przez zespoły kameralne wraz z Jean Pierre Menuge'em, wspólnie przygotowanych utworów, na koncercie, który miał miejsce w Kościele Księży Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej 10, w piątek 5 listopada.

Oprócz poprowadzenia mistrzowskiego kursu interpretacji muzyki barokowej, Jean Pierre Menuge wziął udział w pracach jury III Konkursu Pianistycznego im. Ireny Rolanowskiej reprezentując, jako dyrektor artystyczny, Stowarzyszenie "Heures Musicales de la Valee de la Bresle", będące fundatorem nagrody dla 2 laureatów konkursu, w postaci zorganizowania dla nich we Francji recitali fortepianowych.


Jean - Pierre Menuge

W dniach 25 - 29 X 2009 r. gościł w naszej szkole Jean-Pierre Menuge, koncertujący w całej Europie wirtuoz fletu prostego i wybitny znawca repertuaru i stylistyki muzyki okresu Baroku.

Poprowadził on mistrzowski kurs interpretacji muzyki barokowej dla solistów instrumentalistów oraz zespołów muzyki kameralnej.

Natomiast 28 X 2009 r. Jean-Pierre Menuge wraz z doc. Aleksandrą Tokarz i doktorantką Julią Kaleńską podzielili się, z nauczycielami i uczniami, swoimi refleksjami na temat tremy oraz możliwościami jej przeciwdziałania.

Na zakończenie kursu, 29 X 2009 r., mała orkiestra kameralna biorąca udział w kursie, wystąpiła wraz z Jean-Pierre Menuge′em jako solistą, na koncercie w kościele w Gdowie, zorganizowanym przy współpracy z Gminnym Centrum Kultury w Gdowie.



Poniżej prezentujemy kilka zdjęć ze spotkań z Mistrzem


Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. F. Chopina

ul. Basztowa 6, 31-134 Kraków
NIP: 6761708632

tel: 12 422 20 23; fax: 12 421 62 92
e-mail: sekretariat@szkolamuzyczna.os.pl


Deklaracji Dostępności